07-11-13

Marathon nr 104 : New York City in 4 uur 46 minuten 38 seconden

Donderdag 31 oktober 2013 : om 03u30 opgestaan … valiezen stonden al klaar … om 04u45 met de auto vertrokken naar Kortemark … daar hadden we om 05u22 een rechtstreekse trein naar Brussel Luchthaven … daar aangekomen om 07u09 … om 07u15 moesten we er zijn voor onze vlucht naar Newark New York van 10u15.  Vlucht van zo'n 8 uur … aangekomen in Newark om 13u55 American Time … de organisatie had er een bus staan om samen naar de Expo te gaan om onze nummers op te halen.  Daar kregen we (als deelnemer van de marathon in 2012) nog een medaille van de vorige editie, een uniek armbandje en een truitje van 2012, dit bovenop het truitje dat we al kregen voor 2013.  Dan nog effe in de expo rondgelopen, we kregen immers anderhalf uur vrij.  Daarna met de bus naar ons hotel … uiteindelijk waren we omstreeks 19 uur op onze kamers … tijd om nog effe de valiezen leeg te maken en 't stad in te lopen om iets te gaan eten … een lekkere, vettige hamburger met frietjes en een pintje … meer moest dat niet zijn.  En zo had ik er een verjaardag opzitten van zo'n 29 uur … nog nooit meegemaakt!

Vrijdag 1 november 2013 : vroeg opgestaan … in de buurt een plaats gezocht waar we konden ontbijten … lekker, American vettig ontbijtje genomen en dan een ferme wandeling gemaakt langs Central Park naar het Guggenheim Museum … schitterend gebouw … en ja … er hangt daar kunst hé … en je kan daarvoor zijn en je kan daartegen zijn .. elk z'n goesting hé … daarna een ferme wandeling gemaakt dwars door Central Park …. es het Grand Station bezocht en enkele winkelstraten doorlopen … 's avonds een veel te dure maaltijd gegeten aan Central Park

ontbijt Inge.jpg

ontbijt koen.jpg

central park.jpg

Zaterdag 2 november : Statue of Liberty … eerst met de metro downtown tot aan Battery Park … dan de ferry op naar het Vrijheidsbeeld en dan terug via Ellis Eiland terug naar downtown … een tijdje in downtown gebleven … the Bull gezien … Wall street … Ground Zero … de nieuwe toren … en dan met de metro terug naar ons hotel … effe verfrissen en dan iets gaan eten. En daarna nog vlug mijn kledij klaargelegd voor 's morgens ...

verazano bridge.jpg

wall street.jpg

zicht vanop de ferry.jpg

ground zero.jpg

Zondag 3 november 2013 : MARATHON-DAY …. om 04u00 opgestaan … om 05u00 stond ik beneden in de lobby van het hotel … om 05u15 vertrokken we te voet naar The Public Library … daar werden we al een eerste tractactie op de controle … bussen in en netjes afgezet, een half uurtje later, net over Verrazano Bridge … daar was de start.
We werden er een tweede, serieuze keer door de NYPD gecheckt … miljaar … geen rugzakken naar binnen .. geen plastiek folie om je warm te houden … geen dekens … streng zenne … en iedereen werd met een metaaldetector gecheckt … grondig onderzoek dus … en er stonden heel wat agenten zenne.
Ik had gelukkig niets van dit al mee … ik had wel een oude trainingsbroek mee … een oude trui met kap … en een licht vestje om de wind tegen te houden.  Je moet weten dat het op vrijdag en zaterdag telkens 20 graden was in NY … maar op marathondag was het slechts 1 graad 's morgens!!!
Binnengekomen op the ground … eerst was er een algemene ruimte .. waar we achteraf terug moesten komen om ons naar de startvakken te begeven.  En dan waren er nog 3 weiden, telkens een ander kleur … ik had groen, dus moest me naar de groene ruimte begeven.  Daar aangekomen viel me onmiddellijk de grote hoeveelheid toiletten op … dit had ik nog nooit gezien.
Je kon er ook (gratis) warme thee, koffie, cecemel, bugels, sportdranken, gellekes krijgen … super organisatie.
Er hing ook een groot scherm met alle nodige documentatie en uitleg op … en door de speakers hoorde je ook alle info die je nodig had.
Het was toen ongeveer 06u30 … en ik mocht maar starten om 10u05 .. nog een hele tijd te gaan dus … me dan maar neergelegd op de grond en proberen te rusten … ik moet wel zeggen dat ik het regelmatig koud had … regelmatig dus om een kopje thee om me op te warmen!
Om 09u30 werden we opgeroepen om ons naar de startvakken te begeven … eindelijk … en werden we heel dikwijls verteld zeker niet in het wild te plassen onder de route … je werd direct uit de race genomen door een marshall!!! Je mocht enkel plassen op de plaatsen waar toiletten voorzien waren … dus om de mile (1,6 km)
New York, New York van Frank Sinatra weerklonk en dan het startschot … eindelijk weg …. 3 km ongeveer over Verrazona Bridge … de enigste plaats waar er geen volk stond … maar vanaf dat je er over was … massa's mensen … ongelooflijk … je ziet dit zelf wel op de foto's.
42,195 km heb ik genoten … regelmatig gestopt om foto's te nemen … regelmatig gestopt om te filmen.
En dan die aanmoedigingen … com'on Belfius … get that medal, Belfius … great job, Belfius …. volgend jaar worden daar zeker enkele Belfiussen geboren :-)
't was wel een schitterende marathon … we hadden het weer ook mee … het zonnetje kwam er net voor de middag uit … het regende niet … 't was prachtig!
Eén opmerking toch … iedereen wil zo nodig New York lopen … de schitterendste marathon ter wereld … 'k moet eerlijk bekennen : ik ook … maar dit is niet de schitterendste marathon ter wereld … er zijn nog vele heel mooie marathons … eigenlijk hoeft NY niet op je palmares te staan … London en Berlijn zijn even mooi, zoniet mooier … ok, ik heb NY nu gelopen … maar London zal me langer bijblijven dan NY … ik ben natuurlijk ook wel iemand die zeer graag city-marathons loopt … maar ik heb vrienden die liever natuurmarathons lopen … en daar zijn er ook hele mooie bij zenne! Elk z'n ding hé!

central park.jpg

nog toiletten.jpg

en ja … traditiegewoon werd de dag afgesloten met veel pinten!!!!

Maandag 4 november : ietsje langer geslapen dan normaal en dan geshopt … 't mocht es iets anders zijn hé

Dinsdag 5 november : laat opgestaan, uitgechekt, nog een ferme wandeling gedaan door de grootste straten en dan om 18u30 de vlucht terug naar Belgium … moe maar voldaan en trots!